8 daagse Wandelreis Luxemburg 3 – 10 november 2024

Petite Suisse
De Regio Mullerthal – of Mëllerdall wordt vaak Petite Suisse of Luxemburgs Klein Zwitserland genoemd.
Dat komt door het landschap dat aan Zwitserland doet denken. De Regio Mullerthal is bovenal een uitzonder-lijke biotoop gekenmerkt door ontzaglijke rotsformaties.
De paden van de Mullerthaltrail gaan door bossen en weiden afgewisseld met indrukwekkende kloven en langs bizarre rotsen met namen als Huellee, Geierslee en Piteschkummer.

De Süd-Eifel
De Süd Eifel is het zuidelijke deel van de Eifel met bekende vakantieplaatjes als Bollendorf, Irrel en Wallendorf. Het wandelgebied ligt aan de andere kant van de grensrivier der Sauer. Het heeft even zoveel Felsen als Luxemburg, maar het gebied is ruiger en minder gecultiveerd. Prachtige natuur zoals de Teufelschlucht en de Irreler Wasserfalle.

Hotels
Ons hotel staat in Bollendorf aan de grensrivier der Sauer in de Sud Eifel tussen de twee wandelgebieden in. Bollendorf ligt 7 km vanaf Echternach en Berdorf.

8-daagse busreis
Reissom€ 795,00 pp. incl. 7x Prisma Burg Hotel + HP + lunchpakket
Toeslag€ 95,00 pp. alléén op de kamer
BegeleidingDoor 2 Nederlandstalige gidsen
BusreisNederland – Luxemburg visa versa. met de dagelijkse transfer
Aantal deelnemersMinimaal 14 deelnemers – maximaal 20
Reisdatum03 t/m 10 november 2024. (zondag t/m zondag)

Opstapplaatsen Touringcar:Hoorn-A’dam-Utrecht-Arnhem-Zoetermeer-Breda-Weert-Maastricht

ZondagVertrek uit Nederland en aankomst Hotel. ’s Middags verkenning omgeving
MaandagBeaufort – Berdorf. (15 km)
DinsdagConsdorf-Mullerthal-Consdorf. (14 km)
WoensdagBerdorf-Bollendorf-Ernzen. (16 km)
DonderdagLuxemburg Oude Stad met bezoek aan de Kazamatten
VrijdagBerdorf – Echternach – Weilerbach. (15 km)
ZaterdagBerdorf-Consdorf-Berdorf. (16 km)
ZondagVertrek om 10.00 uur terugreis Nederland

Hier kunt u het aanmeldformulier downloaden: aanmeldingsformulier

Wandelen over de Mullerthal Trail. (oa. in het Mullerthal)
Op nog geen vier uur rijden van Utrecht vind je de regio Müllerthal in Luxemburg. Een bosrijke omgeving met haar kenmerkende rotspartijen. Het is een walhalla voor klimmers. Maar wist je dat je hier ook uitstekend kunt wandelen? Op de Müllerthal Trail kun je maar liefst 112 kilometer lang genieten van wandelpaden waar je telkens een lus maakt. Je loopt door smalle rotsspleten in de uitgestrekte bossen, langs rivierstroompjes om steeds weer te eindigen in het kleine dorpje Echternach. De perfecte bestemming voor het voor- of najaar om een flinke hike te maken!

Over de Müllerthal Trail

• Land: Luxemburg
  • Regio: Müllerthal
  • Kilometers: 112
  • Hoogtemeters: 2200
  • Dagen: 6 of dagwandelingen

Wandelen in ‘Klein Zwitserland’
Het Müllerthal wordt ook wel liefkozend ‘Klein Zwitserland’ genoemd. Het is de perfecte uitvalsbasis voor een aantal mooie wandelingen. De Müllerthal Trail bestaat uit drie routes (lussen) van maximaal 38 kilometer. De meeste wandelaars verblijven, voor Luxemburgse begrippen, in de wat grotere plaatjes zoals Echternach, Beaufort of Berdorf. Handig, want de wandelpaden komen ook langs deze plaatsen. Als je meer in de natuur wilt verblijven kan dat ook. Je vindt tal van campings in de omgeving.

Maak een lus
De Müllerthal Trail bestaat officieel uit drie routes (lussen) waarmee je eindeloos kunt variëren:

• Route 1: 36 km
    Je wandelt langs het kleine Echternach en kunt hier makkelijk in beide richtingen starten. Je loopt afwisselend langs rotspartijen en wat meer uitgestrekte vlaktes.
  • Route 2: 38 km
    Dit is misschien wel de mooiste route van de trail. Je wandelt dwars door Berdorf, maar ook door mooie rotspartijen en spleten. Mocht je de trail willen verlengen of een iets andere route willen lopen dan kun je hier nog een extra wandeling toevoegen.
  • Route 3: 38 km
    Deze route brengt je langs de burchten van Beaufort. Aan deze route kun je maar liefst drie extra wandelingen toevoegen waardoor je zelf een mooie route op maat kunt samenstellen.

Doordat de routes wat aan de lange kant zijn, loop je hem vaak niet in één keer maar in meerdere dagen. Vergis je niet! Ondanks dat het geen bergen zijn zul je hier toch flink wat hoogtemeters maken. Het fijne is dat het openbaar vervoer in Luxemburg uitstekend en zelfs gratis (!) is. Op veel plekken langs de trails is een bushalte zodat je gemakkelijk weer terugkomt op je overnachtingsplek.

Langeafstandswandeling
Je kunt er ook voor kiezen om de hele trail in één keer te lopen als langeafstandswandeling. De trail is opgedeeld in zes etappes tussen de 12 en 24 kilometer. Je start en eindigt in Echternach en aan het eind van elke etappe zijn er overnachtingsmogelijkheden in de verschillende dorpjes.

De Etappes
Etappe 1Echternach – Moersdorf18.7 kilometer
Etappe 2Moersdorf – Echternach19.5 kilometer
Etappe 3Echternach – Müllerthal13.2 kilometer
Etappe 4Müllerthal – Larochette18.1 kilometer
Etappe 5Larochette – Müllerthal20.2 kilometer
Etappe 6Müllerthal – Echternach25.3 kilometer

MEER INFO OVER DE ETAPPES

Meer van Luxemburg
Krijg je geen genoeg van Luxemburg of zoek je meer trainingsmogelijkheden voor je volgende tocht doot de Alpen dan liggen er nog een aantal extra wandelingen voor je klaar: de ExtraTour’s. Doordat er een heel netwerk aan paden ligt zijn de routes gemakkelijk in te korten of juist te verlengen. Iets noordelijker in Luxemburg kun je 52 kilometer in drie etappes heerlijk wandelen op de nieuwe Escapardenne Lee Trail.