Midwinterhoornwandeling zondag 26 december

midwinterhoorn

Midwinterhoornwandeling zondag 26 december

In Oostelijk Westfriesland houdt de Sportwandelschool een Midwinterhoornwandeling in en rondom het Streekbos. Direct inschrijven.

Voor de 10e keer organiseert de Sportwandelschool deze Midwinterhoornwandeling. Dit jaar op zondag 26 december.

De start is vanuit Enkhuizen en de route gaat naar het Weelenpad en door het Streekbos naar het Streekbospaviljoen “IJgenweis”.
Dit kan ook uw eindbestemming worden, wanneer u voor eigen vervoer zorgt om weer thuis te komen.

Er zijn 2 afstanden: 8 km en 15 km.

Startlocatie (met gratis parkeerplaats langs het spoor). Stationscafé, Stationsplein 2, Enkhuizen. Het vertrek is tussen 10.00 en 12.00 uur. Deelnemen kost € 5,00 p.p.

Voorinschrijven kan per internet inschrijven
De kosten bij voorinschrijven bedragen € 6,00 pp.
Na-inschrijving bedraagt  €7,00  en kan op de startlocatie.
Leden van de KWBN en SGWB hebben recht op korting.

Pauze plaats Streekbospaviljoen “IJgenweis”.
Hier bent u van harte welkom en in de gelegenheid om diverse versnaperingen te kopen voor de inwendige mens. Neem dus wat zakgeld mee en laat je verwennen.

De startlocatie is bereikbaar met de trein. In het station staat de starttafel.

Midwinterhoorn gemaakt

Enkele jaren terug hebben 5 Westfriezen op verzoek van de Sportwandelschool een midwinterhoorn gemaakt in Alkmaar.
Een gedeelte van de opbrengst van de midwinterhoornwandeling komt ten goede aan het project “Beweeg…Mee…!!! Dit project is opgezet voor voor mensen met een beperking. Ook voor deze mensen is het van groot belang aan sport te doen. Mensen met een beperking worden gestimuleerd om mee te doen aan deze speciale wandeltrainingen.
Wat is een Midwinterhoornwandeling?

Het doel van het midwinterhoornblazen was van oudsher het verjagen van boze geesten en het aanroepen van de komst van het voorjaar. Inmiddels worden er in deze periode op verschillende plekken, wandelingen georganiseerd waar de klanken van de midwinterhoorn te horen zijn. Deze Midwinterhoornwandeling in Westfriesland-Oost, voert u naar het Streekbos en over het Weelenpad. Tijdens de wandeling die door bos, weiland en langs boerenerven voert, wordt de wandelaar getrakteerd op de klanken van de midwinterhoorn. De Midwinterhoornblazers staan bijéén en blazen om beurten de Oale of de Nije roap (klassieke of moderne klanken) Een belangrijk onderdeel van de Midwinterhoornwandeling is de gezelligheid op de rustpunten waar versnaperingen bij een knappend houtvuur genuttigd kunnen worden. Wandelliefhebbers leggen zondag 22 december een route af van 8, 15 kilometer door het Streekbos en over het Weelenpad en horen onderweg het mystieke geluid van de midwinterhoorn.