Walking Footbal

60+ en het voetballen nog niet los kunnen laten dan is Walking Football wellicht iets voor u.

Elke woensdagmiddag om 13.00 uur is er bij voetbal vereniging Hollandia de gelegenheid om het Walking Football zelf te ervaren. Na afloop is er gelegenheid om onder het genot van een kopje koffie of thee even na te praten in de gezellige kantine.

Ken je dat gevoel van: ik denk dat ik maar ga stoppen met voetballen vanwege mijn leeftijd. Het gaat allemaal niet meer zo makkelijk en het risico op blessures wordt steeds groter. Het gemis is de eerste weken niet zo groot maar dan begint het. Je volgt de uitslagen van de wedstrijden nog en ziet dat jouw team van vroeger het erg goed doet. Verjonging heeft het team goed gedaan en je besluit om eens een wedstrijd van je oude team te gaan bekijken. Je oude gabbers begroeten je hartelijk en vinden het leuk dat je komt kijken. Tijdens de wedstrijd heb je zelfs de neiging om een schot af te vuren. Het lijkt op een stuiptrekking. En je besluit om aan Walking Football te gaan doen. Een sport voor 60+

Voetbal staat bekend als een contactsport. Een balsport waarbij je constant in beweging bent, vaak
rennend over het veld. Maar jouw fysieke beperkingen staan het niet meer toe om te kunnen deelnemen aan het
traditionele voetbal. Ben je echter zo verknocht aan het mooie spelletje, dan is er nu je kans om aan een andere vorm
van de voetbalsport mee te gaan doen.

Walking Football is vanuit Engeland in Nederland geïntroduceerd en wint hier aan populariteit.
Het is een rustige variant van het voetbalspel in het leven geroepen voor 60 +, die zowel voor
beginnende als ervaren spelers toegankelijk is.
Het is een spelvorm met aangepaste regels: sprinten, rennen of joggen alsmede lichamelijk contact
is niet toegestaan. Dit betekent dat balvaardigheid en spelinzicht de boventoon voeren in het veld.
Er wordt zonder keepers gespeeld en de afmetingen van het veld zijn ¼ van een normaal veld met
kleine trainingsdoeltjes.

Gezelligheid kent geen tijd en is naast het sporten natuurlijk ook belangrijk. Na de trainingen is het mogelijk om in de kantine van LSVV na te praten onder het genot van een kopje koffie, thee. Walking Football is een ideale manier om lekker in beweging te blijven, maar ook hartstikke leuk, sociaal en gezond. De trainingen gaan plaatsvinden, elke woensdag om 13.00 uur op het trainingsveld van Hollandia onder leiding van Jan Tonneman en Rein Dekker, beide trainers bij de Sportwandelschool.

Aanvang Training :  Woensdag van 13.00 tot 14.00 uur

Locatie: Voetbalvereniging Hollandia. Nieuwe Wal te Hoorn.

Inschrijven kun je doen door mij te bellen (06 55937535) of te mailen naar j.tonneman@quicknet.nl

Hieronder kun je de spelregels zien van het Walking Football.

Spelregels Walking Football

1. Rennen
Het rennen met en zonder bal is niet toegestaan. Rennen wordt bestraft met een indirecte vrije trap op de positie waar de speler is gaan rennen.

2. Sliding
Het maken van slidings is niet toegestaan.

3. Intrap
Indien de bal de zijlijn of achterlijn is gepasseerd de bal met de voet weer het spel inbrengen. Dit kan door intrappen of indribbelen. De afstand van de tegenstander bedraagt minimaal 3 meter.

4. Spelbegin
De aftrap begint of wordt na een doelpunt hervat in het midden van het speelveld. De tegenpartij moet een afstand van minimaal 3 meter in acht nemen.

5. Buitenspel
Is niet van toepassing

6. Bal boven heuphoogte
De bal mag niet boven heuphoogte worden gespeeld.

7. Vrije trap
Een vrije trap te allen tijde indirect. Afstand van de tegenstander bedraagt min. 3 meter.

8. Hoekschoppen
Hoekschoppen worden vanaf de hoekpunten genomen.

9. Duwen?
Het is niet toegestaan om tegenstanders in de rug te duwen, schouderduw is ook niet toegestaan.

10. Scoren
Er mag niet worden gescoord vanaf eigen helft.