Sportief wandelen

Heeft u de film al gezien van het Hoorn Beweegt Festival? Zie hieronder de link naar de film https://www.facebook.com/Hoornbeweegt/videos/299568284207165/

• Een sport geschikt voor iedereen en voor alle leeftijden;
  • De kans op blessures is gering;
  • Ook met gezondheidsklachten is Sportief Wandelen heel goed mogelijk;
  • Sportief Wandelen geeft je energie en het gevoel alles (weer) aan te kunnen;
  • Conditie verbeteren door een verantwoorde opbouw van belasting door professionele begeleiding;
  • Op een plezierige manier bewegen in groepsverband, wandelen in een groep is gezellig;
  • Verbeteren van fitheid en conditie, maar ook gewichtsverlies;
  • Wandeltrainingen van ongeveer 1 uur;
  • Iets sneller dan gewoon wandelen, maar u kunt het op uw eigen niveau doen;
  • Hoeft niet duur te zijn: een paar goede wandelschoenen is voldoende;
  • Uw conditie meten door middel van 2 km wandeltesten.

Wandelen en ook Sportief Wandelen is de makkelijkste, veiligste en snelste manier om fit te worden, fit te blijven, af te vallen en de geestelijke voordelen te ervaren van regelmatige lichaamsbeweging. Wandelen kan altijd en overal. Het is een activiteit zonder drempels. Het enige dat u nodig hebt is wat motivatie en tijd.

Sportief Wandelen is in 1998 binnen een project van Nederland in Beweging ontstaanDeze organisatie zet zich in voor een groei van het aantal Nederlanders dat door een actieve leefstijl de eigen gezondheid positief wil beïnvloeden. In de afgelopen jaren zijn onder het motto “meer mensen op een verantwoorde en vooral ook plezierige manier in beweging” veel mensen en organisaties bij Nederland in Beweging aangehaakt.

Sportief Wandelen is duidelijk anders dan zomaar een stukje wandelen. Sportief Wandelen wordt vaak met de Engelse benaming “Power Walking” een wat eigentijdser imago gegeven. Het is voor iedereen die aan zijn of haar fitheid wil werken de ideale activiteit. Door de begeleiding en verantwoorde trainingsopbouw biedt het net iets meer dan het ‘gewone wandelen’. Sportief Wandelen betekent stevig doorwandelen in een tempo rond of even boven de 5 kilometer per uur. Maar er moet nog altijd genoeg adem overblijven om een gesprekje te kunnen voeren, want wandelen blijft een sociaal gebeuren. De gemiddelde wandelgroep bestaat uit ongeveer 10 tot 15 personen. Het trainen met elkaar is gezellig en is een extra stimulans om je op weg te helpen naar een betere conditie.

Het is de bedoeling dat de trainingen zoveel mogelijk in de natuur plaatsvinden en dat woonwijken waar mogelijk vermeden wordt. De eerste zes weken is een periode van gewenning. Omdat we allemaal lopen, begin je vanzelf op een geschikt niveau. Daarna volgt een periode van intensivering en voer je langzaam je tempo op zonder je lichaam te overbelasten.

Door een verantwoorde opbouw is bij Sportief Wandelen de kans op blessures gering. De trainingen duren ongeveer 1 uur en zijn zeer gevarieerd. Een warming-up om de spieren op te warmen en los te maken, een stuk stevig doorwandelen, oefeningen met tempowisselingen en tenslotte uitlopen en goed rekken zijn de steeds terugkerende onderdelen van een training. Het bijzondere is dat alle trainingsvormen zoals warming-up en cooling-down, duur- en intervaltraining toegepast worden. De Instructeur (of beter: de Begeleider Sportief Wandelen) geeft tijdens de trainingen aanwijzingen over looptechniek en lichaamshouding. De meeste mensen zullen hier even aan moeten wennen, immers de wandelsport kent niet zoveel trainers of begeleiders.

Doordat Sportief Wandelen zeer laagdrempelig is (wandelen is een makkelijke en natuurlijke beweging) is het voor vrijwel iedereen geschikt. Sportief Wandelen is met name geschikt voor mensen die lange tijd niet gesport hebben en “weer wat willen gaan doen” en voor mensen met gezondheidsklachten. Maar ook voor ‘fitte’ mensen is Sportief Wandelen een uitstekende vorm van bewegen. Zij kunnen bij een pittige training, door een aantal verzwarende elementen in te bouwen, flink aan hun trekken komen.

Een paar goede wandelschoenen is, naast een stuk motivatie, in feite het belangrijkste wat u nodig hebt. U draagt bij voorkeur kleding die gemakkelijk en comfortabel zit. Bij regen kan een waterdichte jas of jack en broek gebruikt worden, maar zal al snel extra transpiratievocht opleveren. Bij kou zullen een muts en handschoenen van pas komen.

Bij zeer extreme weersomstandigheden wordt er niet getraind. Dit kan zijn bij ijzel of hevige regenval die gepaard gaat met veel wind.